Wat is Astro Pi?

Het project Astro Pi

Je leerlingen schrijven een code in Python voor een Astro Pi toestel aan boord van het International Ruimtestation ISS. Alle leerlingencodes die correct werken worden afgespeeld door Europese astronauten.

De leerlingen gebruiken een gratis online simulator van een Astro Pi toestel waarin ze hun code kunnen uitschrijven en testen (zowel voor Mission Zero als voor Mission Space Lab). Wanneer ze klaar zijn, dienen ze hun eindresultaat in met een eenvoudige klik op de knop.

Astro Pi Mission Zero: 6-14 jaar 

Mission Zero is een korte beginnersoefening (1 à 2 lesuren) in programmeren voor leerlingen jonger dan 14 jaar.

In deze missie komen de leerlingen een klein beetje binnen in het dagelijkse leven van de astronauten in het ISS door hen een afbeelding te sturen. Ze tonen de astronauten een zelfgemaakte afbeelding. De achtergrondkleur wordt bepaald door een meting met de kleursensor. Je kan op elke computer met internetverbinding deze taken uitvoeren via de online emulator (zie knop onder “Astro Pi in detail: Hoe?).

  • Moeilijkheid: Totale beginners, geen voorkennis, in principe mogelijk in 1 lesuur.
  • Doel: een eenvoudige per schooljaar vastgelegde codeeropdracht: produceer een kleine tekening (8×8 pixels) waarin de kleur gebruikt wordt die je kan meten met de lichtkleursensor. Je tekening is vrij te kiezen in het thema natuur, fauna en flora. Je mag ook je creativiteit de vrije loop laten en je inbeelden hoe aliens eruit zien en hiervan een tekening coderen en indienen.
  • Doelgroep: 6 tot 14 jaar.

16 september 2024: Inschrijvingen gaan open

24 maart 2025: Deadline om deel te nemen en je programma door te sturen

Nog te bepalen door ESA: Ingestuurde programma’s worden afgespeeld in het ISS

Nog te bepalen door ESA: Deelname-certificaten worden bezorgd aan de teams

  • 1 tot 4 leerlingen per team + een volwassen begeleider
  • Doelgroep 6 tot 14 jaar (maar toegelaten tot 19 jaar)
  • Totale beginners, geen voorkennis nodig
  • Andere groepen dan scholen toegelaten (jeugdvereniging, makers space, ..)
  • Elk kind/jongere kan maximum in 1 team zitten
  • Elk team kan maximum 1 code indienen
  • Er is geen maximum op het aantal teams per school
  • Coderen wordt meer en meer een basisvaardigheid, aan te leren in lager en secundair onderwijs.
  • Het is cool dat een astronaut je zelfgemaakte code afspeelt in de ruimte.
  • Deelname is laagdrempelig: gratis, enkel een computer met internet nodig, geen voorkennis vereist, ESERO Belgium helpt alle begeleidende leraren met hun vragen.
  • Deelnemers van Mission Space Lab kunnen met hun team meevolgen met het online eindevenement van ESA (dit project is GEEN wedstrijd).
  • Deelnemers van Mission Space Lab leren een wetenschappelijk vraagstuk oplossen, en leren over fysica van het ruimtestation.
  • De oefeningen (Mission Zero & Mission Space Lab) zijn volledig uitgewerkt in tutorials en stap-voor-stap procedures.
  • Er zijn Astro Pi vormingen voor Vlaamse leraren georganiseerd, en je kan met een groep leraren gratis een vorming aanvragen. Kijk op onze pagina ‘lerarenvorming’.
  • Er zijn soms Europese online opleidingen georganiseerd door ESA Education (ook die worden aangekondigd op onze pagina ‘lerarenvorming’).
  • ESERO Belgium is je helpdesk: alle kleine en grote vragen zijn welkom via telefoon, email of videobellen. We helpen je graag!

Astro Pi Space Lab: tot 19 jaar 

Astro Pi Space Lab is een missie die over meerdere lesuren gespreid is. De leerlingen coderen een experiment aan boord van het ISS.

We werken met een vaste opdracht: Meet de snelheid van het ISS (tov de Aarde) door gebruik te maken van de Astro Pi camera of sensoren. Je kan gedurende maximum 10 minuten gebruik maken van de Astro Pi in het ISS.

  • Moeilijkheid: intermediair. enige ervaring met Python/Raspberry Pi is aangewezen.
  • Doel: een experiment ontwerpen en uitvoeren in het ISS, resultaten verwerken en rapporteren.
  • Doelgroep: 11 tot 19 jaar
  • In tegenstelling tot vorige jaren worden er geen Astro Pi kits meer geleverd aan deelnemende scholen. De oefening zal uitgevoerd worden op een Astro Pi desktop simulator, en kan op elke computer met internetverbinding.

16 september 2024: Start van het project, vanaf nu kan je je code indienen

7 oktober 2024: Online opleiding voor Vlaamse leraren

16 januari 2025: Livestream with a special Technical Q&A session (klik hier om de livestream te volgen)

24 februari 2025: Deadline indienen van je afgewerkte code

Nog te bepalen door ESA: Uitvoering van de Astro Pi programma’s in het ISS

Nog te bepalen door ESA: Afleveren van resultaten (data) aan de teams

Nog te bepalen door ESA: Publicatie van je resultaten op de ESA website, ontvangen van een deelname certificaat, en online eindevenement.

  • 2 tot 6 leerlingen per team + een volwassen begeleider
  • Doelgroep 11 tot 19 jaar
  • Andere groepen dan scholen toegelaten (jeugdvereniging, maker space, ..)
  • Elk kind/jongere kan maximum in 1 team zitten
  • Elk team kan maximum 1 code indienen
  • Er is geen maximum op het aantal teams per school
  • Coderen wordt meer en meer een basisvaardigheid, aan te leren in lager en secundair onderwijs.
  • Het is cool dat een astronaut je zelfgemaakte code afspeelt in de ruimte.
  • Deelname is laagdrempelig: gratis, enkel een computer met internet nodig, geen voorkennis vereist, ESERO Belgium helpt alle begeleidende leraren met hun vragen.
  • Deelnemers van Mission Space Lab kunnen met hun team meevolgen met het online eindevenement van ESA (dit project is GEEN wedstrijd).
  • Deelnemers van Mission Space Lab leren een wetenschappelijk vraagstuk oplossen, en leren over fysica van het ruimtestation.
  • De oefeningen (Mission Zero & Mission Space Lab) zijn volledig uitgewerkt in tutorials en stap-voor-stap procedures.
  • Er zijn Astro Pi vormingen voor Vlaamse leraren georganiseerd, en je kan met een groep leraren gratis een vorming aanvragen. Kijk op onze pagina ‘lerarenvorming’.
  • Er zijn soms Europese online opleidingen georganiseerd door ESA Education (ook die worden aangekondigd op onze pagina ‘lerarenvorming’).
  • ESERO Belgium is je helpdesk: alle kleine en grote vragen zijn welkom via telefoon, email of videobellen. We helpen je graag!

Hoe doe je mee?

  1. Het team maakt een account op de Astro Pi Mission Zero Online simulator. Kijk naar de instructievideo hiernaast als je vragen hebt in verband met het aanmaken van een account.
  2. Het team werkt aan de codeeroefening met een creatieve tekening (8×8 pixels).
  3. Als de code klaar is klik je op ‘run’ om te testen of het goed werkt.
  4. Als de code goed is, klik je op de knop om je code in te dienen.
  1. De leerkracht/mentor registreert zijn/haar team(s) vanaf 6 november, en ontvangt per team een unieke ID.
  2. Het team gaat aan de slag, en volgt de stap-voor-stap instructies op de internationale Astro Pi website. De methodiek wordt daar volledig uitgelegd (in het Engels). Bijkomend is er een online Vlaamse opleiding voorzien op 15 januari.
  3. Als de code klaar is, ga je die testen en nagaan of alle criteria voldaan zijn
  4. De mentor dient de positief geteste code in met de unieke ID per team ten laatste op 19 februari.
  5. Je wordt verwittigd wanneer je code in het ISS wordt afgespeeld.
  6. Daarna krijg je de meetresulten en beelden om te verweken in je klas tot een conclusie. Deze kan je publiceren op de ESA website.
  7. Je ontvangt een deelname-certificaat en kan een online eindevenement meevolgen bij ESA Education.

Tja, meer valt er niet echt over te zeggen dan: GRATIS!

Wat is er te vinden op de internationale Astro Pi webpagina?

  • Tutorials met stap-voor-stap uitwerking van de oefeningen en testen.
  • Gedetailleerde informatie over de hardware van de Astro Pi’s.
  • Teacher guidelines & richtlijnen, criteria waaraan je inzending moet voldoen om toegelaten te worden op het ISS.
  • Nieuws, statistieken, geschiedenis, etc. over het Europees project.

Online tools om de Astro Pi te programmeren

Zowel Mission Zero als Mission Space Lab wordt door de leerlingen uitgevoerd op een gewone computer met internetverbinding (Windows, Linux, IOS). Ze krijgen links een vak om code te schrijven in Python, en zien rechts meteen de resultaten van hun code uitgevoerd op een virtuele versie van de Astro Pi.

In de tool zit er onderaan een knop waarop je uiteindelijk kan klikken om je afgewerkte code naar ESA te sturen, nadat je de code getest hebt. Als je ‘run’ geklikt hebt om de code te laten lopen, dan zie je de testresultaten in het venster onderaan. Hier kan je checken of je code voldoet aan de richtlijnen.

Onderaan is ook een ‘save’ knop om je code te bewaren wanneer die nog niet klaar is, en je op een ander moment wilt verderwerken. Om een code te bewaren (‘save’) zal een mentorcode gevraagd worden. De leerlingen vullen hier de mentor code in die de leraar ontvangen heeft bij het registreren als mentor. Op die manier worden al je leerlingenteams gelinkt aan jouw account als mentor. Uiteraard vraagt de tool ook aan de leerlingen om een team naam te kiezen (die ze gebruiken om de volgende keer hun werk opnieuw te openen).

De online simulator is geschikt voor beide niveaus van Astro Pi.

 

Enkele handige extra tools (voor Mission Zero)

Om iets te laten verschijnen op de 8 x 8 LEDS display moet je wat kunnen spelen met kleuren en met kleine tekeningen. Geen probleem, hiervoor heb je online zeer goede tools:

We bieden lesmateriaal aan waarmee je als leerkracht het thema ‘ruimtevaart’ en alles gerelateerd gemakkelijk in de klas kan brengen. Deze lesactiviteiten geven de leerlingen meer inzicht in de terminologie en de principes van STEM-vakken (Wetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen en Wiskunde) en andere deelthema’s alvorens aan hun onderzoek te beginnen.

Ook voor Astro Pi stelden we een lespakket op:

Weet je nog niet goed waar te beginnen? Je bent niet alleen!

Daarom organiseren we lerarenvormingen die een eerste inleiding geven over Programmeren in het algemeen en over hoe Astro Pi  het gemakkelijk maakt om dit in de klas aan te brengen!

Er zijn soms ook online en offline Europese opleidingen georganiseerd door ESA Education (ook die worden aangekondigd op onze pagina ‘lerarenvormingen‘).

Aarzel ook zeker niet om ons team te contacteren via mail of telefonisch. We beantwoorden al jouw vragen met plezier! (onze gegevens vind je in de menubalk bij ‘contact’)

FAQ

Hieronder publiceren we vragen die we van leraren binnen krijgen met hun antwoorden.

FAQ ivm Astro Pi Mission Zero (beginners) of algemeen:

Het toestel Astro Pi

Een Astro Pi is een samenstelling van volgende onderdelen:

  • een Raspberry Pi minicomputer
  • de Sense hat: sensoren voor het meten van temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, licht (kleur en intensiteit), PIR (passieve infrarood sensor), magnetisch veld, 3D bewegingen (accelerometers), draaibewegingen (gyrosensor)
  • ‘Display’: een 8 x 8 LED matrix. Elke LED kan oplichten in de kleur naar keuze.
  • Visuele en infrarood camera

Al deze onderdelen zijn omgeven door de ‘flight case’, de behuizing van beide toestellen. Het toestel werd speciaal ontwikkeld voor het Astro Pi project via een samenwerking tussen de Raspberry Pi Foundation en ESA.

In het Internationaal Ruimtestation ISS bevinden zicht twee soorten Astro Pi voor wetenschappelijke missies. Ze heten Ed en Izzy. Ed en Izzy zijn identieke tweelingen, alleen heeft de ene een camera voor visueel licht, en de andere voor infrarood.

Elk schooljaar bieden we minstens 1 keer een nascholing aan in Vlaanderen over Astro Pi. Je kan als groep leraren ook zelf een vorming aanvragen (locatie en datum af te spreken), en je kan dikwijls ook internationale online opleidingssessies volgen voor leraren bij ESA. Al deze mogelijkheden zijn terug te vinden op de pagina “Lerarenvorming”. Schrijf je in op onze email-nieuwsbrief onderaan de website om via email op de hoogte te blijven van elk nieuw aanbod.

De beginners-oefening Mission Zero is juist gemaakt voor totale beginners. Veel leerkrachten en leerlingen die niets kennen van programmeren gebruiken Mission Zero juist als hun allereerste kennismaking met Python, omdat het zo eenvoudig en toegankelijk is. De tutorials en de lerarenhandleiding (allemaal aangeboden in het Nederlands) zijn zo volledig, dat je het kan zonder enige voorkennis. Probeer het eens uit, en ontdek hoe gemakkelijk het is.

FAQ ivm Astro Pi Mission Space Lab (gevorderden):

Nee. ESA geeft aan dat de near-IR camera geen thermale IR camera is: probeer je experiment NIET te baseren op een analyse van Aardse temperaturen, dit is niet mogelijk met de Astro Pi hardware. Wat bijvoorbeeld wel zichtbaar is, is de reflectie van IR door chlorofiel (productieve vegetatie).

Dit is af te raden. ESA geeft aan dat je experiment best niet alleen gebaseerd wordt op nachtfotografie. De meeste teams die dit eerder probeerden eindigden met volledig zwarte beelden. De nieuwe hardware zal daarin verbeteren, maar op dit moment zijn er geen garanties.

Je krijgt een beter beeld van wat je met deze camera kan doen als je ons lespakket bekijkt over “Infrarode Webcam Hack

Het is waar dat je eindigt met dezelfde code als in het voorbeeld, de handleiding. Er komt wel iets creatiefs op het einde waar het team gevraagd wordt om meer ideeën op te geven om de code nog beter te maken en het resultaat preciezer/juister. Want de voorbeeldcode geeft eigenlijk maar een ruw resultaat. Zo zou je bijvoorbeeld meer dan 2 camerabeelden kunnen gebruiken, de kromming van de Aarde corrigeren, een ander algoritme maken, etc. Het creatieve zit in het optimalisatie proces.

Werken met een Python-pakket dat je niet kent kan overweldigend zijn. We adviseren om van de code (https://github.com/jankan001/AstroPi/blob/main/Volledige_code.ipynb) de eerste stukken tot en met def find_matching_coordinates  integraal te geven. Laat de leerlingen hier wat mee experimenteren,  zodat ze voeling krijgen met wat er allemaal kan. Deze voorbeelden geven houvast om te starten. Nadien kan, met enig opzoekingswerk, uitgebreid worden. De stukken hierna, in het bijzonder de Pythagorasberekening, zijn interessant om de leerlingen zelf te laten maken. Dit is meer ‘normaal’ programmeren, namelijk: zelf een formule in code omzetten.

Er zijn heel wat opties. We geven er hieronder al drie (zonder specifieke volgorde):

  •  Andere sensoren zoals de gyroscoop gebruiken om je metingen nauwkeuriger te maken. Als je bijvoorbeeld weet dat de camera een beetje beweegt tijdens het meten, kan je deze info gebruiken om je afstanden nauwkeuriger te maken.
  • Spelen met hoe de ‘keypoints’ bepaald worden: wat zou er gebeuren als je in de plaats van 100 matches, 5 héél goede matches zoekt en op basis daarvan de afstand berekent? Wat als je een ander algoritme gebruikt dan het ORB-algoritme? Misschien is kun je in de plaats van een zwart-wit foto een bepaald kleurenkanaal van je foto gebruiken dat betere resultaten zou geven. Wat als je foto’s met veel wolken negeert, of minder laat meetellen in je berekening?
  • Een totaal andere aanpak is proberen werken met de ‘orbit’-module: deze laat toe om te proberen banen te berekenen, en de baan berekenen van het ISS – tezamen met de input van je sensoren – kan ook mogelijks een nog nauwkeuriger resultaat geven.

Als de astronauten foto’s nemen van de Aarde met de Astro Pi camera, dan hangen daar heel wat bruikbare metadata aan vast. De metadata uit volgend lijstje zijn gewoonlijk beschikbaar per foto:

Je kan deze metadata ook opvragen met je Python code op deze manier: