
Lesmateriaal: wolken en bliksem op exoplaneten 🌩️
Wolken en bliksems behoren tot de nieuwste onderwerpen in exoplaneten-onderzoek.
Leer je leerlingen waarom het begrijpen van bliksems en elektrische lading zo belangrijk zijn voor dit onderzoek, door hen zelf een bliksem te laten produceren in de klas.
Hoe vormen zich wolken op een planeet? Je begeleidt de leerlingen bij het opstellen van een hypothese over wolkenvorming, die ze vervolgens testen in een experiment.
Deze groepsexperimenten worden nadien gepresenteerd en besproken met de klasgroep. Vervolgens zoeken ze de analogieën tussen hun experimenten en de wolkenvorming/bliksems in de atmosfeer van een planeet.
✔️ Niveau: 2de en 3de graad secundair onderwijs
✔️ Vakken/eindtermen: Aardwetenschappen, STEM, fysica, sociaal-relationele competenties
✔️ Partners: Oriel Marshall, Chameleon Network, University of Antwerpen and of Copenhagen, ESERO Belgium
✔️ Editie: november 2022
Inhoud van de bundel 📖
- Lerarengids + leerlingen werkbladen + presentatie die de klas door een inleidende quiz loodst.
- Goed voor ongeveer 2 x 2 lesuren (2 uren voor ‘wolken’ en 2 uren voor ‘bliksem’).
- Het materiaal voor de leerlingen-experimenten zijn allemaal eenvoudig en goedkoop te verkrijgen. bijvoorbeeld: wol, isomo bakjes, aluminiumfolie bakjes, ijs, heet water, een glazen bokaal, haarlak.
Wolken op exoplaneten
Bliksems op exoplaneten
Downloads 👩🏫

Wolken op exoplaneten – Lerarenbundel
Hoe vormen zich wolken op een planeet? Je begeleidt de leerlingen bij het opstellen van een hypothese over wolkenvorming, die ze vervolgens testen in een experiment.
Deze groepsexperimenten worden nadien gepresenteerd en besproken met de klasgroep. Vervolgens zoeken ze de analogieën tussen hun experimenten en de wolkenvorming/bliksems in de atmosfeer van een planeet.

Bliksems op exoplaneten – Lerarenbundel
Leer je leerlingen waarom het begrijpen van bliksems en elektrische lading zo belangrijk zijn voor dit onderzoek, door hen zelf een bliksem te laten produceren in de klas.
Deze groepsexperimenten worden nadien gepresenteerd en besproken met de klasgroep. Vervolgens zoeken ze de analogieën tussen hun experimenten en de wolkenvorming/bliksems in de atmosfeer van een planeet.
