Trots! Onze stagiaire Amber pakte uit op studentenbeurs van pedagogische wetenschappen.
Woensdag 10 december 2025 – Vorige week stond er een hoogtepunt op onze interne agenda: een bezoekje aan de studentenbeurs van de Universiteit Gent, opleiding Pedagogische Wetenschappen. En wie stond daar te shinen met haar fantastische onderzoek? Onze eigen ESERO stagiaire, Amber!
Vanaf augustus maakte Amber enkele maanden deel uit van het ESERO Belgium-team. Ze dook in ons lesmateriaal, en dan vooral in onze trots: de Fritzkoffer (de koffer vernoemd naar onze lieve primaat, de ESERO-astronaut Fritz, voor wie het nog niet wist!).

De Fritzkoffer op de operatietafel 🔬
Ambers missie was duidelijk: het lesmateriaal in de Fritzkoffer onder de loep nemen en kijken hoe we het nog beter kunnen doen voor de leerkrachten die dag in, dag uit het beste van zichzelf geven. Haar maandenlange werk mondde uit in een uitgebreid adviesrapport.
En dat rapport mocht ze vorige week voorstellen aan haar medestudenten en stagementoren. Natuurlijk waren wij van ESERO ook aanwezig voor de morele steun (lees: om heel hard met onze vleugels te slaan van trots!).
Wat bleek? De resultaten van Ambers onderzoek waren een dikke pluim op de hoed van ons ESERO-team! Ons materiaal zit al goed in elkaar, en dat is altijd fijn om te horen!
De 3 Hoofdpunten die we meteen meenemen uit Ambers onderzoek:

Dankzij Ambers scherpe blik hebben we nu weer wat verse brandstof voor de optimalisatie. Dit zijn de key takeaways voor de toekomst van de Fritzkoffer:
Hé, tweede graad lager onderwijs, jullie horen er ook bij! 🤩 En zelfs derde graad ook?
Blijkbaar richt onze Fritzkoffer zich niet enkel op de eerste graad en kleuters, maar pikken ook leerkrachten van de tweede graad lager onderwijs er heel wat uit mee. Qua niveau zou de koffer zelfs sporadisch gebruikt kunnen worden in de derde graad lager onderwijs. Fijn om te weten! Nu kunnen we daar nog gerichter op inspelen.
De Fritzkoffer als inspiratiebron? Absoluut! ✨
Leerkrachten gebruiken de koffer niet alleen voor de uitgewerkte lessen, maar ook om inspiratie op te doen voor hun eigen, custom-made lessen. Een koffer vol ideeën dus!
Meer afwisseling in werkvormen is áltijd een goed idee! 💡
De didactische werkvormen kunnen nòg verscheidener worden gemaakt. Uitdaging aanvaard! We gaan de creatieve molen nog wat harder laten draaien.
ESERO & Stagiaires: Een Prachtcombo! 💖
Los van de onderzoeksresultaten, nemen we vooral dit mee uit de stage van Amber:
ESERO en stagiaires? Een prachtcombo! De frisse blik en de no-nonsense aanpak van studenten zijn een superboost voor onze werking.
Het werk om onze hulp aan leerkrachten te optimaliseren staat nooit stil. De ruimtevaart zit vol updates, en wij dus ook!
Leerkrachten (en toekomstige leerkrachten zoals Amber) zijn een oh-zo waardevolle bron aan inspiratie en vernieuwde leermiddelen. En hoewel we dat eigenlijk al lang wisten, is het altijd leuk als een wetenschappelijk rapport dat nog eens keihard bewijst! 😉
Amber, bedankt voor je fantastische werk, je inzet, en je humor! We zijn super trots op je presentatie en wensen je het allerbeste toe in je verdere carrière!
Wil jij ook jouw lesmateriaal eens onder de loep nemen (of het onze en je eigen input geven?) of zoek je net nieuwe inspiratie voor jouw klas? Neem een kijkje op onze website bij de Fritzkoffer en andere lesmaterialen!

