ESERO Belgium National Partners & Ambassadors Day

Vrijdag 22 augustus 2025 – Samenbrengen, verbinden en inspireren. Dat was het doel van afgelopen vrijdag. We openden de deuren van de UGent Volkssterrenwacht Armand Pien voor onze ESERO Belgium National Partners & Ambassadors Day. Een unieke gelegenheid waarbij álle huidige én potentiële partners samenkwamen voor een dag vol presentaties, professionele ontmoetingen en wederzijdse inspiratie — mét een smakelijke lunch en gezellige netwerkmomenten.
De deelnemerslijst was indrukwekkend: van leerkrachten en educatieve vzw’s tot vertegenwoordigers van BELSPO, ESA Education, VITO, BIRA, UGent, UNamur en KULeuven. Met zo’n diverse groep was het netwerkmoment niet alleen nuttig, maar ook levendig en verrijkend.

ESA Education als appeteaser
Om de dag te lanceren, stond Anestis Mavridis vooraan. Als Electrical Engineer PhD en expert in Technology Didactics en STEM Education binnen ESA Education, verduidelijkte hij de missie van ESERO: het inspireren van kinderen wereldwijd. Anestis staat mede aan het hoofd van alle 23 ESERO’s, verspreid over heel Europa. Dit jaar viert ESA zijn 50ste verjaardag, sinds 1975 is de organisatie al het boegbeeld voor vooruitgang in Europese ruimtewetenschap en -engineering.
We are ESA, committed to the peaceful
exploration and use of space for the benefit
of people, society and our planet.
ESA Education voedt talent en ambitie: vandaag studenten, morgen de ingenieurs, wetenschappers en ruimte-experts die onze toekomst vormgeven. Een betere opener voor de dag hadden we ons niet kunnen wensen.
Toekomstige ISS-experimenten (met Raphaël Liégeois)
Ruimtevaart en educatie stonden uiteraard centraal vrijdag. Voor het kosmische luik nodigden we drie experts uit die een unieke kans kregen van ESA en BELSPO, namelijk een wetenschappelijke samenwerking tijdens de reis van onze nieuwe Belgische astronaut, Raphaël Liégeois. Deze drie Belgische ISS-experimenten stonden in de schijnwerpers:
ASTROMY – voorgesteld door Timothy Villers (VIB & UGent): onderzoekt het verschil in groei en DNA-expressie van maiswortels op aarde versus in microzwaartekracht op het ISS.
BeBlob – voorgesteld door Boris Hespeels (UNamur): een speels maar stevig pleidooi waarom Physarum polycephalum—een slijmzwam—idealer is voor ruimte-experimenten dan een hond of kat.
OSCAR-BLINQ – gepresenteerd door Jaroslav Hrubý (UHasselt / OSCAR-team): dit experiment neemt diamantgebaseerde kwantumsensoren mee naar het ISS om lichtgevoelige moleculaire processen in microzwaartekracht te meten. Ook dit project vertrekt eind 2026 met ESA-astronaut Raphaël Liégeois aan boord en combineert expertise van UHasselt, BIRA-IASB en UCLouvain. De nano-diamanten volgen structuurveranderingen via pH-schommelingen of radicalenvorming.
Heel de zaal hing aan hun lippen. We kregen een inkijk in de bouwstenen van de toekomst, en dat werd zeker in dank afgenomen.
Space Ambassadors – inspiratie vanuit de klas
Dit jaar lanceerde ESERO Belgium het Space Ambassador-programma: leerkrachten die regelmatig ruimtevaart integreren in hun lespraktijk worden erkend én gemotiveerd om hun ervaringen te delen. Ondertussen mogen we al met trots 20 Space Ambassadors voorstellen, waarvan er acht hun eigen aanpak deelden met de aanwezigen. Hun presentaties waren hartverwarmend: van manieren om collega’s te enthousiasmeren voor STEM, tot concrete klasprojecten die leerlingen uitdagen en doen groeien. Ze vormden de ruggengraat van ons STEM-toekomstverhaal, en dat was prachtig om te zien.
Partners aan het woord
We kregen nog meer inspirerende bijdragen:
- Jan Verbesselt (BESLPO) nam ons mee in de wereld van het Copernicus Aardobservatie Programma — Remote sensing technologieën brengen de aarde in kaart, gepaard gaand met een krachtig platform om satellietgegevens toegankelijk te maken voor verschillende onderzoeksdoeleinden. Zijn toelichting onderstreepte het potentieel van open data bij actuele ruimtevaart- en aardobservatieprojecten.
Jurgen Everaerts (VITO) besprak Terrascope — het Belgische satellietbeeldplatform dat scholen de ruimte geeft om echte aardobservatiedata te ontdekken en te analyseren.
Cindy Smits (Digitale Wolven & Coderdojo) illustreerde hoe makerspaces digitale leerervaringen bieden – zowel binnen als buiten de klas, super hands-on en coöperatief.
Lenka Zychova (BIRA-IASB) toonde hoe je astronomie–educatie voor blinde en visueel beperkte kinderen tastbaar maakt — knutselwerkjes met verschillende texturen laten leerlingen de ruimte-weerfenomenen voelen, zoals straling van de zon en andere sterren.
Els Coekaerts (GO! Basisschool De Stappe) gebruikte ESERO-activiteiten tijdens het schooljaar met als thema: ruimtevaart. Dat leidde zelfs tot de winst van Mission X Vlaanderen — een toonbeeld van samenwerking en motivatie.
Helena De Paula Coelho (Teach For Belgium) sloot aan met een krachtige call to action: gelijke onderwijskansen creëren voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond — een missie waar Teach For Belgium zich met overtuiging voor inzet.
Collectieve passie
De Partners & Ambassadors Day van ESERO Belgium was een pracht van een mix tussen wetenschap, onderwijs en samenwerking. Van ambitieuze ISS-experimenten tot hands-on klasprojecten, van inclusieve leermethoden tot impactvolle partnerschappen — de dag onderstreepte hoe krachtig collectieve passie is.
Wat een genot om zo het weekend in te gaan!