Minecraft Moon Game: zomerkampen om ú tegen te zeggen.

21 augustus 2025 – Ruimtevaart is booming, en daarom waren ruimtevaartkampen nog nooit zo relevant: van commerciële maanmissies en Artemis-programma’s tot toekomstplannen voor menselijk leven op de maan en Mars.
Deze zomer organiseerden we samen met Codefever maar liefst 7 Minecraft-kampen, verspreid over 5 steden waaronder Leuven, Beveren, Kortrijk, Brugge en Gent. Het STEM-project Moon Camp was de rode draad. Tijdens de Minecraft Moon Game kampen van Codefever en ESERO Belgium was het doel dus om een eigen maanbasis te ontwerpen… in Minecraft Education.

Leven op de maan
De kennis van de deelnemende kinderen werd op de proef gesteld. Wat weet je al over de maan? Welke extra informatie hebben we nog nodig om een adequate maanbasis te ontwerpen?
Ze implementeerden begrippen zoals zwaartekracht, maanzand (regoliet), straling, ondergrondse structuur en atmosfeerloosheid in hun ontwerp. Ook kwamen uitdagingen zoals het kweken van voedsel in een vijandige omgeving aan bod en leerden ze na te denken over waterbehoud, energie én bescherming tegen meteorietinslagen. Zo werd bij kinderen al tastbaar gemaakt wat later in werkelijkheid zal gebeuren—een unieke kans om vandaag al te denken als toekomstige ruimte-ingenieur!
Minecraft Education – Gamen om te leren
Minecraft is veel meer dan een spelletje: het is een krachtig onderwijsmiddel dat bewezen leerwinst neerzet. Wij lazen alvast even de Minecraft Educational website eens door. En wat blijkt? Dat Minecraft, naast het gamen, ook veel leervoordelen biedt, omdat de gameomgeving:
open en flexibel is: er zijn geen vaste uitkomsten, waardoor leerlingen zelf doelen stellen en creatieve oplossingen vinden voor de vragen waarop ze botsen;
collaboratief werkt: samen bouwen en overleggen versterkt communicatie en teamwork;
probleemgestuurd leren stimuleert: leerlingen botsen voortdurend op uitdagingen die hen dwingen logisch te redeneren en strategieën te bedenken die hen vooruit helpen;
visueel en ervaringsgericht is: complexe abstracte concepten (zoals zwaartekracht of energiebeheer) worden tastbaar doordat je ze in een virtuele wereld kunt bouwen en testen;
aansluit bij de leefwereld van kinderen en jongeren: ze herkennen de spelvorm, waardoor de stap naar leren veel kleiner wordt.
Daarnaast toont onderzoek dat de intrinsieke motivatie om “in de game verder te komen” vaak sterker is dan bij klassieke opdrachten in de klas. Daardoor leren leerlingen ongemerkt méér én houden ze langer focus. (education.minecraft.net)
Educatieve kampen on the rise
Educatieve kampen zoals de Minecraft-kampen van Codefever en ESERO Belgium zijn aan een opmars bezig. Ze combineren leren, spelen en samenwerking, en bieden leerlingen een alternatieve leeromgeving die zowel prikkelt als verdiept. Uit studies (en ook uit recente vaknieuwsartikels over kamp-initiatieven) blijkt dat zulke kampen de sociale-emotionele ontwikkeling versterken, creativiteit voeden en leerlingen perspectieven geven buiten de reguliere klasmuren (Research Market Group & DataIntelo).
Bovendien sluiten ze naadloos aan bij pedagogische trends zoals immersieve leerervaringen, waarbij kinderen via spel, experiment en ontdekken actief betrokken zijn—en niet enkel passief kennis absorberen.
Tot slot
Minecraft Moon Game is veel meer dan een leuk zomerkamp. Het is een leerervaring die ruimtevaart, STEM, digitale vaardigheden en creatieve expressie samenbrengt in een toekomstgericht jasje. Dankzij game-based learning via Minecraft worden leerlingen spelend uitgedaagd om echte ruimteproblemen te verkennen, oplossingen te bedenken en samen te bouwen aan hun eigen ideeën—én aan hun toekomst.
Volgend jaar mogen we jullie hopelijk opnieuw verwelkomen op deze topkampen!