Klassenraden en STEM: Leerlingen in beeld, leerkrachten in verbinding

De klassenraden: de periode waarin het voelt alsof alles tegelijk moet gebeuren. Je wil recht doen aan je leerlingen, de cijfers heb je net in orde gebracht, en ondertussen probeer je het grotere plaatje niet te verliezen. Zeker als STEM-leerkracht weet je: die laatste toets fysica is niet representatief voor de weg die een leerling heeft afgelegd doorheen het schooljaar.

Maar hoe breng je dat in de klassenraad? En hoe stem je je insteek af op het profiel van je leerlingen in doorstroomrichtingen, richtingen dubbele finaliteit, arbeidsmarktgerichte richtingen of OKAN?

Jouw blik als STEM-leerkracht telt

Of je nu informatica geeft in het derde jaar elektrotechnieken of chemie in het zesde jaar Latijn-wetenschappen: jij hebt je leerlingen doorheen het jaar zien groeien, proberen, twijfelen en doorzetten. Tijdens de klassenraad mag jouw stem dus verder gaan dan “voldoende” of “onvoldoende”.

👉 Denk mee over hoe een leerling leert, wat hem of haar motiveert, en welke begeleiding verschil kan maken. Dat is precies wat STEM zo waardevol maakt: het laat veel vormen van leren zien.

STEM = anders kijken per klas (of leerling)

Elke leerling beleeft STEM op een andere manier. Sommige leerlingen vragen je het hemd van het lijf tijdens de les over de geologische tijdschaal. Bij andere leerlingen ben je al lang blij dat ze hun (gemaakte) huiswerk bij hebben – of zelfs überhaupt hun cursus.

STEM-vakken zijn niet de meest makkelijk te navigeren onderwerpen in klassen met oh-zo verschillende leerlingen. Herken jij die ene leerling in jouw doorstroomrichting die keigoed is in abstract denken maar het lastig heeft met praktijk? Of omgekeerd, die ene jongen die wonderen kan verrichten met hout, maar zijn proces niet goed kan verwoorden? Waarop focus je dan tijdens de klassenraad? Wij zetten enkele voorbeelden op een rijtje waarbij de focus ligt op vooruitgang.

Situatie 1: Abstract redeneren gaat Amina meestal goed af, terwijl het praktische aspect soms moeilijker is. Dat is oké, maar reflecteer en benoem haar houding: is ze nieuwsgierig, kritisch, voorzichtig, perfectionistisch?

“Ze begrijpt de theorie goed, maar worstelt nog met het zelfstandig omzetten naar een praktische opdracht. Misschien helpt het om volgend jaar meer in te zetten op toegepaste voorbeelden.”

Situatie 2: Luca bloeit helemaal open bij praktische, concrete STEM-opdrachten. Hij is een doener, maar heeft ook begeleiding nodig bij structuur en taalgebruik in technische context.

“Hij werkt sterk in teamverband en neemt initiatief, al heeft hij soms nog nood aan gerichte stappenplannen.”

Situatie 3: Voor Jayden is het belangrijk om functionele vaardigheden te erkennen, hij is goed in voorbereidend werk, bijvoorbeeld. Veilig werken, nauwkeurigheid, logisch redeneren, etc. STEM is voor Jayden vaak praktisch en zeer tastbaar.

“Hij werkt nauwkeurig met meetinstrumenten, maar begrijpt de achterliggende theorie minder goed. Toch is hij technisch vaardig en leergierig.”

Situatie 4: Voor Zara is STEM is hier een troef. Ze beheerst de Nederlandse taal nog niet heel goed, maar kan via beelden, schema’s, proefjes en doen aan de slag, zelfs met beperkte taal. Het loont dus om te focussen op houding, samenwerking en leerstrategie eerder dan perfecte termen.

“Ze volgt de stappen goed op en werkt actief mee, ook al is de woordenschat nog beperkt. Ze leert snel via voorbeelden en filmpjes.”

Tot slot: even stilstaan bij wat je allemaal gedaan hebt

De klassenraad is druk, soms vermoeiend, maar ook een krachtig moment. Jij hebt dit schooljaar zo veel gedaan voor je leerlingen. Nieuwe leerplannen, projecten, lesvoorbereidingen, leerlingen die uitvielen en toch terugkwamen… Het is niet niks.

Gun jezelf ook even erkenning. Je kijkt niet alleen naar leerlingen, maar ook naar je eigen lespraktijk, en dat vraagt tijd en zorg.

Een warme groet van ESERO Belgium 🚀

Bij ESERO Belgium willen we jou als STEM-leerkracht bedanken. Voor je passie, je creativiteit, je geduld en je impact. Of je nu experimenteerde met Arduino of de ruimte behandelde in de klas: jij maakt STEM tastbaar en betekenisvol.

We wensen je ontzettend veel succes met de laatste weken van het schooljaar — en hopelijk ook voldoende rust, vooral dat.

Breng ruimtevaart in je klas!

Blijf op de hoogte over de laatste nieuwtjes!

Gratis lesmateriaal

Nieuwe vormingen

Kant-en-klare leerlingactiviteiten

👇👇👇

Ik wil aankondigingen krijgen voor: *

Onze socials