Privacybeleid

De verwerking van persoonlijke gegevens is onlosmakelijk verbonden met de opdracht van ESERO Belgium. De verwerking gebeurt op transparante wijze: de leerkrachten/leerlingen/werknemers/partners worden over het gebruik van hun gegevens ingelicht bij elke inschrijving of online formulier waarin persoonlijke gegevens opgevraagd worden.

Indien je niet wil dat ESERO Belgium je gegevens bijhoudt na om het even welke inschrijving via een registratieformulier, duidt je ‘neen’ aan bij de vraag of je onze nieuwsbrief wenst te ontvangen. In dat geval worden enkel de namen van de participanten bijgehouden voor onze trainers, niet de e-mailadressen.

Er kunnen drie categorieën van verwerkingen onderscheiden worden, afhankelijk van het doel waarvoor de gegevens worden ingezameld. Elke categorie omvat verschillende types gegevens en verschillende bestemmelingen. Het betreft:

  • Verwerkingen in het kader van rapportage naar ESA Education;
  • Verwerkingen in het kader van kwaliteitszorg;
  • Verwerkingen in het kader van het aanbieden van lerarenvormingen, leerlingenworkshops en STEM-projecten van ESERO Belgium.

1. Rapportage naar ESA Education

1.1 Doel

De rapportage naar ESA Education heeft als doel om inzicht te bieden in de werking en de impact van ESERO Belgium. Dit houdt onder meer in dat gegevens gebruikt worden om het aantal bereikte leerkrachten, leerlingen en scholen in kaart te brengen, alsook om de effectiviteit van de aangeboden activiteiten en projecten te evalueren. Op basis van deze gegevens kan ESA Education nagaan in welke mate de doelstellingen van het programma gerealiseerd worden en kunnen toekomstige initiatieven beter afgestemd worden op de behoeften van het onderwijsveld.

1.2 Type gegevens

Voor de rapportage naar ESA Education worden uitsluitend gegevens verzameld die noodzakelijk zijn om de impact van de activiteiten correct te meten. Het gaat hierbij doorgaans om statistische en geanonimiseerde gegevens, zoals aantallen deelnemers, type school of onderwijsniveau, en deelname aan specifieke activiteiten. In sommige gevallen kunnen beperkte identificerende gegevens, zoals de naam van de school of de regio, worden opgenomen, maar steeds zonder overbodige detailinformatie over individuele personen.

1.3 Toegang

De toegang tot de gegevens die in het kader van rapportage worden verzameld, is strikt beperkt. Binnen ESERO Belgium krijgen enkel medewerkers die rechtstreeks betrokken zijn bij de rapportageprocessen toegang tot deze informatie. Zij zijn gebonden aan vertrouwelijkheidsregels en verwerken de gegevens enkel voor de afgesproken doeleinden. Toegang wordt nooit verleend aan derden buiten de organisatie, tenzij dit expliciet binnen het kader van de samenwerking met ESA Education valt.

1.4 Delen van gegevens

De verzamelde gegevens worden uitsluitend gedeeld met ESA Education en dit op een wijze die in overeenstemming is met de geldende regelgeving inzake gegevensbescherming. Het delen gebeurt bij voorkeur in geaggregeerde of geanonimiseerde vorm, zodat de privacy van deelnemers gewaarborgd blijft. Indien uitzonderlijk persoonsgegevens noodzakelijk blijken voor rapportage, worden deze steeds tot een minimum beperkt en enkel verwerkt met inachtneming van transparantie en beveiliging.

2. Kwaliteitszorg

2.1 Doel

De verwerking van gegevens in het kader van kwaliteitszorg heeft als doel om de werking van ESERO Belgium voortdurend te verbeteren. Gegevens worden gebruikt om de tevredenheid van deelnemers te meten, de efficiëntie van opleidingen en workshops te evalueren, en te onderzoeken in welke mate de aangeboden activiteiten aansluiten bij de noden van leerkrachten en leerlingen. Op basis van deze inzichten kan het programma verder verfijnd en versterkt worden.

2.2 Type gegevens

Binnen kwaliteitszorg gaat het vaak om feedbackgegevens uit evaluatieformulieren, zoals scores en opmerkingen van deelnemers. Daarnaast kunnen statistische gegevens over deelname en frequentie van terugkerende deelnemers worden verwerkt. Indien nodig worden ook beperkte identificerende gegevens, zoals naam en e-mailadres, verzameld om bijvoorbeeld opvolging van vragen of suggesties mogelijk te maken.

2.3 Toegang

Alleen de kwaliteitscoördinatoren en medewerkers die belast zijn met de opvolging en analyse van evaluaties krijgen toegang tot deze gegevens. Toegang is steeds beperkt tot de noodzakelijke informatie om hun taak te vervullen. De medewerkers zijn gebonden aan vertrouwelijkheid en gebruiken de gegevens uitsluitend voor kwaliteitsverbetering.

2.4 Delen van gegevens

De resultaten van de kwaliteitszorg worden voornamelijk intern gebruikt. Wanneer resultaten extern worden gedeeld, gebeurt dit uitsluitend in anonieme en geaggregeerde vorm, bijvoorbeeld in de vorm van statistieken of samenvattingen. Persoonlijke gegevens van deelnemers worden nooit publiek bekendgemaakt en niet gedeeld met derden, tenzij dit noodzakelijk is voor een specifiek kwaliteitsonderzoek en met duidelijke waarborgen voor privacybescherming.

3. Lerarenvormingen, leerlingenworkshops en STEM-projecten van ESERO Belgium

3.1 Doel

De verwerking van persoonsgegevens in dit kader dient om leerkrachten, leerlingen en scholen correct te kunnen inschrijven, informeren en begeleiden bij de activiteiten van ESERO Belgium. Zonder deze verwerking zou deelname aan workshops, opleidingen en projecten niet mogelijk zijn. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om communicatie rond praktische afspraken en ondersteunend materiaal efficiënt te laten verlopen.

3.2 Type gegevens

Voor deelname aan activiteiten worden doorgaans identificatie- en contactgegevens verzameld, zoals naam, voornaam, e-mailadres en eventueel schoolgegevens. Bij sommige projecten kan bijkomende informatie nodig zijn, zoals het onderwijstype of het vak dat de leerkracht geeft. Voor leerlingenactiviteiten blijft de verwerking steeds beperkt tot de gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor organisatie en veiligheid.

3.3 Toegang

Enkel de medewerkers van ESERO Belgium die betrokken zijn bij de organisatie van de specifieke activiteit krijgen toegang tot deze gegevens. Indien trainers of begeleiders bepaalde deelnemerslijsten nodig hebben om hun taak te vervullen, ontvangen zij uitsluitend de noodzakelijke gegevens (bijvoorbeeld namen van leerlingen, zonder bijkomende contactinformatie).

3.4 Delen van gegevens

Persoonsgegevens die verzameld worden voor deelname aan activiteiten, worden in principe niet gedeeld met derden. Uitzonderingen zijn mogelijk wanneer een activiteit in samenwerking met een partnerorganisatie wordt georganiseerd en bepaalde gegevens noodzakelijk zijn voor een vlotte uitvoering (bv. doorsturen van een deelnemerslijst aan een partnerlocatie). In die gevallen wordt steeds duidelijk gecommuniceerd welke gegevens gedeeld worden en met welk doel.