Laat je inspireren door Vlaamse projecten uit voorbije edities
Hier laten we bijdragen zien van deelnemende teams, het resultaat van hun klimaatonderzoek in de klas. Binnenkort zullen hier ook interviews verschijnen van leraren die een Climate Detectives team begeleid hebben.
Hengelhelden (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Hoe beïnvloedt de waterkwaliteit de populatiegrootte van verschillende soorten vissen in Vlaanderen?
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde (6 uur)
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Ine Pauwels van INBO
De kikvorsmannen (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Wat is de impact van temperatuur op de waterkwaliteit van een vijver?
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde 6 uur, Informatica- en communicatiewetenschappen
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Geert De Knijf van INBO
Hagel(stein) (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Wat is de invloed van hagel op de conditie van éénjarige planten (Phaseolus vulgaris Miracle (Chinese boontjes)?
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde 6 uur
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Lieven David van VELT
Kruidlaag Kalmthoutse heide (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Wat zijn de gevolgen van de bosbrand op de evolutie van de kruid laag in de Kalmthoutse heide?
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde 6 uur
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Jef De Winter van Boswachter Kalmthoutse Heide
Uitlaatgassen benzine/diesel auto’s (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Hoeveel fijnstof deeltjes bevatten de uitlaatgassen van een nieuwe benzine auto & een oude diesel auto?
Bevatten de uitlaatgassen van een nieuwe benzine auto & een oude diesel auto CO2?
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Klaas Pauly van VITO
De Toekomstscheuten (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Welk effect hebben de assen van verbrand, plantaardig materiaal op het ontkiemen van plantjes?
Welk effect hebben de assen van verbrand, plantaardig materiaal op de groei van plantjes?
- 4 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Lieven David van VELT
Temperatuurverandering en neerslagpatroon (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Wat is het effect van de temperatuurverandering op het neerslagpatroon in België?
Wat zijn de mogelijke gevolgen van het effect van de temperatuurverandering op het neerslagpatroon in België?
- 4 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschap-wiskunde , informatica-communicatiewetenschappen
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI
De koninklijke onderzoekers van de klimaatverandering (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Wat is het verband tussen het de temperatuur(beïnvloed door de klimaatverandering) en het welbevinden van de leerlingen?
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wiskunde Wetenschappen 6u
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
De Daklozen (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Hoe beïnvloedt de positie van zonnepanelen de energieproductie?
Hoeveel en welke zonnepanelen zijn er nodig om het gemiddelde energieverbruik van een gemiddeld gezin te produceren.
- 3 leerlingen, 5de middelbaar, wetenschappen-wiskunde 6 uur
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Arvid van der Heide van IMEC
Overstromingsrisico (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)
Welke gebieden (in Sint-Katelijne-Waver) hebben het meeste kans op overstroming door de klimaatverandering?
- 2 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen-wiskunde
- Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI
Stemmers (Stedelijk Lyceum, Antwerpen, 2023-2024)
Wat zijn de langetermijneffecten van smeltend ijs op de polen op de wereldwijde zeespiegelstijging en hoe zal dit de kustgebieden en laaggelegen gebieden beïnvloeden?
- 4 leerlingen, 4de middelbaar, ASO
- Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys
Ondersteunende expert: Jan Seys van VLIZ
DE KLIMAATONDERZOEKERS (Buso Spermalie De Kade Brugge, 2022-2023)
Hoeveel mm regen valt er op de speelplaats in de maanden december, januari, februari, en maart?
Hoeveel liter water kan er infiltreren in de bodem als we van de speelplaats een groenzone maken?
- 7 leerlingen, 14-15 jaar oud
- Begeleidende leerkracht: Natacha Gryson
DE KLIMAATONDERZOEKERS (2022-2023)
Buso Spermalie De Kade Brugge: Regenval op de speelplaats en bodemdoorlaatbaarheid.
Een gesprek over hun project in 2022-2023 door een leerkracht van OV4 BuSO.
Wouter B., leerkracht STEM (2022-2023)
Sancta Maria Leuven
Een gesprek over hun projecten in 2022-2023 door een leerkracht STEM.
(Meer video’s zijn nog in productie)
Dirk S., leerkracht STEM (2022-2023)
stedelijk lyceum waterbaan, Deurne
Ervaring van leerkracht STEM.