Laat je inspireren door Vlaamse projecten uit voorbije edities

Hier laten we bijdragen zien van deelnemende teams, het resultaat van hun klimaatonderzoek in de klas. Binnenkort zullen hier ook interviews verschijnen van leraren die een Climate Detectives team begeleid hebben.

Klimaat en eetgewoonten (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Wat is de invloed van de productie en het transport van ons voedsel op onze ecologische voetafdruk?

  • 3 leerlingen, 5WEW_6 en 5ICW
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Carolien Toté van VITO

Hengelhelden (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Hoe beïnvloedt de waterkwaliteit de populatiegrootte van verschillende soorten vissen in Vlaanderen?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde (6 uur)
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Ine Pauwels van INBO

Groene Boys (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Wat is de invloed van planten en mensen op de aanwezigheid van de concentratie koolstofdioxide en de relatieve vochtigheid in een slaapkamer?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wiskunde wetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

De kikvorsmannen (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Wat is de impact van temperatuur op de waterkwaliteit van een vijver?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde 6 uur, Informatica- en communicatiewetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Geert De Knijf van INBO

Mulch Masters (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Welk effect heeft mulchen op de groei van planten tijdens een droogteperiode?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, communicatie- en informaticawetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Hagel(stein) (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Wat is de invloed van hagel op de conditie van éénjarige planten (Phaseolus vulgaris Miracle (Chinese boontjes)?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde 6 uur
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Kruidlaag Kalmthoutse heide (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Wat zijn de gevolgen van de bosbrand op de evolutie van de kruid laag in de Kalmthoutse heide?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde 6 uur
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Jef De Winter van Boswachter Kalmthoutse Heide

Uitlaatgassen benzine/diesel auto’s (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Hoeveel fijnstof deeltjes bevatten de uitlaatgassen van een nieuwe benzine auto & een oude diesel auto?
Bevatten de uitlaatgassen van een nieuwe benzine auto & een oude diesel auto CO2?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Klaas Pauly van VITO

De Toekomstscheuten (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Welk effect hebben de assen van verbrand, plantaardig materiaal op het ontkiemen van plantjes?
Welk effect hebben de assen van verbrand, plantaardig materiaal op de groei van plantjes?

  • 4 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Temperatuurverandering en neerslagpatroon (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

 Wat is het effect van de temperatuurverandering op het neerslagpatroon in België?
 Wat zijn de mogelijke gevolgen van het effect van de temperatuurverandering op het neerslagpatroon in België?

  • 4 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschap-wiskunde , informatica-communicatiewetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI

De koninklijke onderzoekers van de klimaatverandering (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Wat is het verband tussen het de temperatuur(beïnvloed door de klimaatverandering) en het welbevinden van de leerlingen?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wiskunde Wetenschappen 6u
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

De Daklozen (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Hoe beïnvloedt de positie van zonnepanelen de energieproductie?
Hoeveel en welke zonnepanelen zijn er nodig om het gemiddelde energieverbruik van een gemiddeld gezin te produceren.

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, wetenschappen-wiskunde 6 uur
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Arvid van der Heide van IMEC

Overstromingsrisico (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver, 2023-2024)

Welke gebieden (in Sint-Katelijne-Waver) hebben het meeste kans op overstroming door de klimaatverandering?

  • 2 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen-wiskunde
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI

De Groene Vingers (Stedelijk Lyceum, Antwerpen, 2023-2024)

Wat is de relatie tussen veranderingen in vegetatie en klimaatverandering?

  • 5 leerlingen, 4de middelbaar, ASO
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys

Ondersteunende expert: Jurgen Everaerts van VITO

Stemmers (Stedelijk Lyceum, Antwerpen, 2023-2024)

Wat zijn de langetermijneffecten van smeltend ijs op de polen op de wereldwijde zeespiegelstijging en hoe zal dit de kustgebieden en laaggelegen gebieden beïnvloeden?

  • 4 leerlingen, 4de middelbaar, ASO
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys

Ondersteunende expert: Jan Seys van VLIZ

De KlimaatPiraten (Sint-Bernarduscollege, Nieuwpoort, 2023-2024)

Wat zijn de gevolgen van de zeespiegelstijging als gevolg van de klimaatopwarming?

  • 6 leerlingen, 4de middelbaar, D/A (vroeger TSO)
  • Begeleidende leerkracht: Annelies Simoen

Ondersteunende expert: Jan Seys van VLIZ

DE KLIMAATONDERZOEKERS (Buso Spermalie De Kade Brugge, 2022-2023)

Hoeveel mm regen valt er op de speelplaats in de maanden december, januari, februari, en maart?
Hoeveel liter water kan er infiltreren in de bodem als we van de speelplaats een groenzone maken?

  • 7 leerlingen, 14-15 jaar oud
  • Begeleidende leerkracht: Natacha Gryson

Maquette van een groenere speelplaats

DE KLIMAATONDERZOEKERS (2022-2023)

Buso Spermalie De Kade Brugge: Regenval op de speelplaats en bodemdoorlaatbaarheid.

Een gesprek over hun project in 2022-2023 door een leerkracht van OV4 BuSO.

Wouter B., leerkracht STEM (2022-2023)

Sancta Maria Leuven

Een gesprek over hun projecten in 2022-2023 door een leerkracht STEM.

(Meer video’s zijn nog in productie)

Dirk S., leerkracht STEM (2022-2023)

stedelijk lyceum waterbaan, Deurne

Ervaring van leerkracht STEM.

(Meer video’s zijn nog in productie)