Als je reeds een uitnodiging kreeg via email, dan volstaat het om hierop te antwoorden om je in te schrijven. Heb je nog geen uitnodiging, maar denk je wel te behoren tot het doelpubliek? Laat het ons weten.

Ontmoetingsdagen voor (potentiële) ESERO Belgium partners

Op donderdag 19 en vrijdag 20 augustus 2021 organiseert ESERO Belgium ontmoetingsdagen voor organisaties en mensen die actief zijn in ‘space education’. Het initiatief draagt de titel “Train the trainers”. Wie op één of andere manier meewerkt aan outreach en educatie met context ruimtevaart is immers een potentiële partner van ESERO Belgium, en kan dus meehelpen om leraren in België te ondersteunen die het populaire onderwerp ruimtevaart in hun les willen gebruiken. Ontdek het programma hieronder.

Wat kan je verwachten?

  • Een introductie van het nieuwe ESERO Belgium programma en het nieuwe ESERO Belgium consortium.
  • Enkele voorbeelden (parallelle demonstraties of workshops) van typische ESERO activiteiten voor basis- en secundair onderwijs.
  • Een uniek bezoek aan het Von Karman Instituut, onze gastheer in Sint-Genesius-Rode.
  • Networking: gelegenheid om de mensen binnen het Belgisch netwerk rond ruimtevaart en educatie te leren kennen.
logo VKI

We bedanken van harte het von Karman Institute for Fluid Dynamics, die deze ESERO dagen laat plaats vinden in hun gebouw in de Waterloosesteenweg 72, 1640 Sint-Genesius-Rode.

Donderdag 19 augustus: Train the trainers – Basisonderwijs

Het programma kan nog wijzigen. Op 19 augustus kan je activiteiten volgen in het Nederlands of Frans.

10.00uWelkom, koffie
10.30uIntroductie ESERO BE team en programma
11.15uParallelle workshops:

Op schoolreis naar de Maan (NL).

Mission X (FR).

SSVI in a box (NL).

12.00uBezoek aan VKI
13.00uLunch
14.00hParallelle workshops:

Op reis naar de ruimte met Fritz (NL).

STrOOM (NL).

Climate Detectives (FR).

14.45uAfsluitend woord
15.00uNetwerk drink

Vrijdag 20 augustus: Train the trainers – Secundair onderwijs

Het programma kan nog wijzigen. Op 20 augustus zijn alle activiteiten in het Engels.

In de loop van de dag zal ook de radio-ontvanger van MOMSTER te bezichtigen zijn.

10.00uWelkom, koffie
10.30uIntroductie ESERO BE team en programma.
11.30uParallelle workshops:

Ateliers IA La Scientothèque.

Planet movements with(out) robots.

SSVI in a box.

ASGARD Balloons for science.

12.15uBezoek aan VKI
13.00uLunch
14.00hParallelle workshops:

Voyage to Mars.

MOMSTER meteores detection.

CanSat.

Astosounds.

14.45uAfsluitend woord
15.00uNetwerk drink

Info over de parallelle workshops:

Op schoolreis naar de Maan

Pieter Mestdagh, Leonie De Clercq

Maak kennis mer de lessenreeks voor 2de en 3de graad lager onderwijs. De leerlingen voeren experimentjes uit in de klas en ontdekken via onderzoekend leren wat er allemaal belangrijk is als je naar de Maan wilt reizen. De eerste lerarenvorming hierover vindt plaats in Gent op 25 november. Tegen dan wordt de vernieuwde versie gepubliceerd op www.esero.be en wordt een app ontwikkeld waarmee die kinderen hun reisplannen naar de maan voorbereiden met het figuurtje Ellion die ervan droomt om astronaut te worden. In samenwerking met UGENT Volkssterrenwacht Armand Pien.

Mission X

Sophie Blanche

In dit project krijgen de deelnemers een trainingsprogramma met fysieke oefeningen en wetenschappelijke opdrachten over voeding en gezondheid. Ze leren de basisvoorwaarden om fit en gezond te blijven op Aarde én in de ruimte. Of zoals ESA het zegt: “Train like an astronaut!”. Het programma werd dan ook ontwikkeld door wetenschappers en trainers van het echte astronautencentum.

SSVI in a box

Jean-Pierre Grootaerd

“Sterren Schitteren Voor Iedereen” (SSVI) is een internationaal project met als doel alle kinderen te laten mee genieten van de verwondering die hemelobservatie met zich meebrengt. Wereldwijd worden telescopen geschonken aan diverse organisaties: kinderen met een beperking, in kansarmoede, of andere moeilijke omstandigheden.

De werkgroep Kijkerbouw van UGent Volkssterrenwacht Armand Pien (stichter en organisator van SSVI) biedt een zelfbouwpakketje aan voor scholen met onder meer een spiegeltelescoopje en een spectroscoop. In deze workshop maak je kennis met dit zelfbouwpakket en bespreek je hoe je dit in je klas kan gebruiken.

Op reis naar de ruimte met Fritz

Maaike Dubois, Leonie De Clercq

Voor derde kleuterklas en eerste graad lager onderwijs. ESERO geeft samen met UGent Volkssterrenwacht Armand Pien een uitgebreide lessenreeks uit over de ruimte en ruimtereizen in de vorm van een doe-koffer. Door onze koffer twee weken uit te lenen breng je de ruimte in de klas. Samen met 5 tot 8-jarigen gaat ruimte-aapje Fritz op ontdekking. De doe-koffer zit boordevol kant en klaar workshop materiaal dat je later ook makkelijk en zeer goedkoop zelf kan maken.

STrOOM

Frank Duchêne (PXL)

STrOOM is een lesmethode die ICT combineert met geluid en muziek en dit koppelt aan boeiende onderwerpen uit de wetenschap.

Zo liet het team van PXL-Music en PXL-Education zich inspireren door het geluid van de sterren en ontwierp het een module waarbij leerlingen uit de derde graad lager onderwijs of eerste graad middelbaar zelf hun eigen sterren ‘verklanken’ via sonificatie.

Deze STEAM-workshop simuleert het hele proces en toont je hoe je STrOOM kan gebruiken om leerlingen anders te laten redeneren over de ruimte en fysische inzichten bij te brengen.

Climate Detectives

Maité Swaelens

In dit project help je het ESA team met het begrijpen en beschermen van het klimaat op Aarde. Je detecteert een plaatselijk klimaatprobleem via een combinatie van satellietbeelden en je eigen metingen op het terrein. Je volgende uitdaging is zoeken naar methoden om het probleem op te volgen en er iets aan te doen. In de workshop introduceren we het schoolproject en maak je kennis met één of twee bijhorende didactische pakketjes. Hoewel de workshop in het Frans gegeven wordt, staat de activiteit evengoed open voor Nederlandstaligen.

Workshop Artificiële Intelligentie (AI)

La Scientothèque

La Scientothèque presenteert een pakket lesmaterialen voor leraren lager en secondair onderwijs die graag het thema van kunstmatige intelligentie in hun klas willen brengen, en dit op een experimentele en speelse manier. Het gaat over het begrijpen van het begrip algoritme, observeren en begrijpen van robots, de eerste stappen in programmeren, linken leggen met de menselijke intelligentie, nadenken over de impact van IA in de samenleving, etc. La scièntothèque deelt hierbij haar jarenlange IA ervaring (theorie en praktijk) via demonstraties, videos, etc.

Planet movements with(out) robots

Priscilla Hardas, Maité Swaelens, Emmanuel Beeckmans

Planeetbewegingen met en zonder robotics. Interactieve workshop: activiteiten en reflecties ivm zwaartekracht en planeetbanen voor hoger secundair onderwijs. Het gaat over trajecten, snelheden en krachten die een rol spelen in circulaire bewegingen.

ASGARD Balloons for Science

Erik de Schrijver, Pieter Mestdagh

Leerlingenteams (10 tot 18 jaar) bedenken en bouwen zelf een experiment, en sturen dit (bijna) naar de ruimte met een stratosfeerballon. Deze gaat 30 km hoog. De hemel is daar zwart, en bijna alle lucht zit daaronder. Via de camera zie je onder je de kromming van de Aardbol. ASGARD is geen competitie, de deelnemende teams wisselen hun ervaringen uit onder elkaar, met als doel allemaal een goed werkend experiment te hebben op de dag van de lancering.

Voyage to Mars

Franke Witold

Reis naar Mars is het thema van een vorming die dit schooljara zal aangeboden worden aan Duitstalig onderwijs in België.

MOMSTER Meteores detections

Mieke Sterken, Hervé Lamy

Het MOMSTER project maakt het mogelijk om via een radiogolf-ontvanger meteoren te detecteren op school, en dit 24/24 uur. Het project voorziet de scholen van de nodige hardware, begeleiding en educatief materiaal.

CanSat

spreker nog te bepalen

Leerlingenteams (16 tot 18 jaar) bouwen een satellietje (‘sat’) in de vorm van een blikje (‘can’). Dit gaan ze lanceren met een raketje dat ongeveer 1 km hoog gaat op een militair domein in Oost-België. Tijdens de vlucht hou je radiocontact met je satelliet, en je zorgt ook dat het heelhuids terug op de grond komt. Het winnende team van de Belgische editie gaat op het einde van het schooljaar naar de Europese competitie van ESA.

Deze sessie wordt gepresenteerd door 7 leerlingen uit 3 teams die de vorige jaren deelgenomen hebben aan CanSat!

Astrosounds

Erica Andreotti, Renaat Frans

Sterren trillen net zoals muziekinstrumenten. Een muziekinstrument kan je herkennen aan de specifieke klankkleur of het timbre van het instrument. Net zo kan je ook een ster herkennen aan het timbre van het geluid van de sterrentrillingen. Onze oren kunnen m.a.w. data over sterrenfenomenen filteren die mogelijks minder toegankelijk zijn voor onze ogen. Kan het menselijk oor efficiënt ingezet worden om deze datastroom binnen dit vakgebied te analyseren? Dat is de onderzoeksvraag die aan de basis ligt van het citizen science project AstroSounds.

Deze workshop wordt gegeven door de UCLL lerarenopleiding, die educatief materiaal ontwikkelt voor Astrosounds.

AstroSounds is een citizen science project gesubsidieerd door het Departement Economie Wetenschap & Innovatie van de Vlaamse Overheid.