
Als je reeds een uitnodiging kreeg via email, dan volstaat het om hierop te antwoorden om je in te schrijven. Heb je nog geen uitnodiging, maar denk je wel te behoren tot het doelpubliek? Laat het ons weten.
Ontmoetingsdagen voor (potentiële) ESERO Belgium partners
Op donderdag 19 en vrijdag 20 augustus 2021 organiseert ESERO Belgium ontmoetingsdagen voor organisaties en mensen die actief zijn in ‘space education’. Het initiatief draagt de titel “Train the trainers”. Wie op één of andere manier meewerkt aan outreach en educatie met context ruimtevaart is immers een potentiële partner van ESERO Belgium, en kan dus meehelpen om leraren in België te ondersteunen die het populaire onderwerp ruimtevaart in hun les willen gebruiken. Ontdek het programma hieronder.
Wat kan je verwachten?
- Een introductie van het nieuwe ESERO Belgium programma en het nieuwe ESERO Belgium consortium.
- Enkele voorbeelden (parallelle demonstraties of workshops) van typische ESERO activiteiten voor basis- en secundair onderwijs.
- Een uniek bezoek aan het Von Karman Instituut, onze gastheer in Sint-Genesius-Rode.
- Networking: gelegenheid om de mensen binnen het Belgisch netwerk rond ruimtevaart en educatie te leren kennen.

We bedanken van harte het von Karman Institute for Fluid Dynamics, die deze ESERO dagen laat plaats vinden in hun gebouw in de Waterloosesteenweg 72, 1640 Sint-Genesius-Rode.

Donderdag 19 augustus: Train the trainers – Basisonderwijs
Het programma kan nog wijzigen. Op 19 augustus kan je activiteiten volgen in het Nederlands of Frans.
10.00u | Welkom, koffie |
---|---|
10.30u | Introductie ESERO BE team en programma |
11.15u | Parallelle workshops: Op schoolreis naar de Maan (NL). Mission X (FR). SSVI in a box (NL). |
12.00u | Bezoek aan VKI |
13.00u | Lunch |
14.00h | Parallelle workshops: Op reis naar de ruimte met Fritz (NL). STrOOM (NL). Climate Detectives (FR). |
14.45u | Afsluitend woord |
15.00u | Netwerk drink |

Vrijdag 20 augustus: Train the trainers – Secundair onderwijs
Het programma kan nog wijzigen. Op 20 augustus zijn alle activiteiten in het Engels.
In de loop van de dag zal ook de radio-ontvanger van MOMSTER te bezichtigen zijn.
10.00u | Welkom, koffie |
---|---|
10.30u | Introductie ESERO BE team en programma. |
11.30u | Parallelle workshops: Ateliers IA La Scientothèque. Planet movements with(out) robots. SSVI in a box. ASGARD Balloons for science. |
12.15u | Bezoek aan VKI |
13.00u | Lunch |
14.00h | Parallelle workshops: Voyage to Mars. MOMSTER meteores detection. CanSat. Astosounds. |
14.45u | Afsluitend woord |
15.00u | Netwerk drink |
Info over de parallelle workshops:
Op schoolreis naar de Maan
Pieter Mestdagh, Leonie De Clercq
Maak kennis mer de lessenreeks voor 2de en 3de graad lager onderwijs. De leerlingen voeren experimentjes uit in de klas en ontdekken via onderzoekend leren wat er allemaal belangrijk is als je naar de Maan wilt reizen. De eerste lerarenvorming hierover vindt plaats in Gent op 25 november. Tegen dan wordt de vernieuwde versie gepubliceerd op www.esero.be en wordt een app ontwikkeld waarmee die kinderen hun reisplannen naar de maan voorbereiden met het figuurtje Ellion die ervan droomt om astronaut te worden. In samenwerking met UGENT Volkssterrenwacht Armand Pien.
Mission X
Sophie Blanche
In dit project krijgen de deelnemers een trainingsprogramma met fysieke oefeningen en wetenschappelijke opdrachten over voeding en gezondheid. Ze leren de basisvoorwaarden om fit en gezond te blijven op Aarde én in de ruimte. Of zoals ESA het zegt: “Train like an astronaut!”. Het programma werd dan ook ontwikkeld door wetenschappers en trainers van het echte astronautencentum.
SSVI in a box
Jean-Pierre Grootaerd
“Sterren Schitteren Voor Iedereen” (SSVI) is een internationaal project met als doel alle kinderen te laten mee genieten van de verwondering die hemelobservatie met zich meebrengt. Wereldwijd worden telescopen geschonken aan diverse organisaties: kinderen met een beperking, in kansarmoede, of andere moeilijke omstandigheden.
De werkgroep Kijkerbouw van UGent Volkssterrenwacht Armand Pien (stichter en organisator van SSVI) biedt een zelfbouwpakketje aan voor scholen met onder meer een spiegeltelescoopje en een spectroscoop. In deze workshop maak je kennis met dit zelfbouwpakket en bespreek je hoe je dit in je klas kan gebruiken.
Op reis naar de ruimte met Fritz
Maaike Dubois, Leonie De Clercq
Voor derde kleuterklas en eerste graad lager onderwijs. ESERO geeft samen met UGent Volkssterrenwacht Armand Pien een uitgebreide lessenreeks uit over de ruimte en ruimtereizen in de vorm van een doe-koffer. Door onze koffer twee weken uit te lenen breng je de ruimte in de klas. Samen met 5 tot 8-jarigen gaat ruimte-aapje Fritz op ontdekking. De doe-koffer zit boordevol kant en klaar workshop materiaal dat je later ook makkelijk en zeer goedkoop zelf kan maken.
STrOOM
Frank Duchêne (PXL)
STrOOM is een lesmethode die ICT combineert met geluid en muziek en dit koppelt aan boeiende onderwerpen uit de wetenschap.
Zo liet het team van PXL-Music en PXL-Education zich inspireren door het geluid van de sterren en ontwierp het een module waarbij leerlingen uit de derde graad lager onderwijs of eerste graad middelbaar zelf hun eigen sterren ‘verklanken’ via sonificatie.
Deze STEAM-workshop simuleert het hele proces en toont je hoe je STrOOM kan gebruiken om leerlingen anders te laten redeneren over de ruimte en fysische inzichten bij te brengen.
Climate Detectives
Maité Swaelens
In dit project help je het ESA team met het begrijpen en beschermen van het klimaat op Aarde. Je detecteert een plaatselijk klimaatprobleem via een combinatie van satellietbeelden en je eigen metingen op het terrein. Je volgende uitdaging is zoeken naar methoden om het probleem op te volgen en er iets aan te doen. In de workshop introduceren we het schoolproject en maak je kennis met één of twee bijhorende didactische pakketjes. Hoewel de workshop in het Frans gegeven wordt, staat de activiteit evengoed open voor Nederlandstaligen.
Workshop Artificiële Intelligentie (AI)
La Scientothèque
La Scientothèque presenteert een pakket lesmaterialen voor leraren lager en secondair onderwijs die graag het thema van kunstmatige intelligentie in hun klas willen brengen, en dit op een experimentele en speelse manier. Het gaat over het begrijpen van het begrip algoritme, observeren en begrijpen van robots, de eerste stappen in programmeren, linken leggen met de menselijke intelligentie, nadenken over de impact van IA in de samenleving, etc. La scièntothèque deelt hierbij haar jarenlange IA ervaring (theorie en praktijk) via demonstraties, videos, etc.
Planet movements with(out) robots
Priscilla Hardas, Maité Swaelens, Emmanuel Beeckmans
Planeetbewegingen met en zonder robotics. Interactieve workshop: activiteiten en reflecties ivm zwaartekracht en planeetbanen voor hoger secundair onderwijs. Het gaat over trajecten, snelheden en krachten die een rol spelen in circulaire bewegingen.
ASGARD Balloons for Science
Erik de Schrijver, Pieter Mestdagh
Leerlingenteams (10 tot 18 jaar) bedenken en bouwen zelf een experiment, en sturen dit (bijna) naar de ruimte met een stratosfeerballon. Deze gaat 30 km hoog. De hemel is daar zwart, en bijna alle lucht zit daaronder. Via de camera zie je onder je de kromming van de Aardbol. ASGARD is geen competitie, de deelnemende teams wisselen hun ervaringen uit onder elkaar, met als doel allemaal een goed werkend experiment te hebben op de dag van de lancering.
Voyage to Mars
Franke Witold
Reis naar Mars is het thema van een vorming die dit schooljara zal aangeboden worden aan Duitstalig onderwijs in België.
MOMSTER Meteores detections
Mieke Sterken, Hervé Lamy
Het MOMSTER project maakt het mogelijk om via een radiogolf-ontvanger meteoren te detecteren op school, en dit 24/24 uur. Het project voorziet de scholen van de nodige hardware, begeleiding en educatief materiaal.
CanSat
spreker nog te bepalen
Leerlingenteams (16 tot 18 jaar) bouwen een satellietje (‘sat’) in de vorm van een blikje (‘can’). Dit gaan ze lanceren met een raketje dat ongeveer 1 km hoog gaat op een militair domein in Oost-België. Tijdens de vlucht hou je radiocontact met je satelliet, en je zorgt ook dat het heelhuids terug op de grond komt. Het winnende team van de Belgische editie gaat op het einde van het schooljaar naar de Europese competitie van ESA.
Deze sessie wordt gepresenteerd door 7 leerlingen uit 3 teams die de vorige jaren deelgenomen hebben aan CanSat!
Astrosounds
Erica Andreotti, Renaat Frans
Sterren trillen net zoals muziekinstrumenten. Een muziekinstrument kan je herkennen aan de specifieke klankkleur of het timbre van het instrument. Net zo kan je ook een ster herkennen aan het timbre van het geluid van de sterrentrillingen. Onze oren kunnen m.a.w. data over sterrenfenomenen filteren die mogelijks minder toegankelijk zijn voor onze ogen. Kan het menselijk oor efficiënt ingezet worden om deze datastroom binnen dit vakgebied te analyseren? Dat is de onderzoeksvraag die aan de basis ligt van het citizen science project AstroSounds.
Deze workshop wordt gegeven door de UCLL lerarenopleiding, die educatief materiaal ontwikkelt voor Astrosounds.
AstroSounds is een citizen science project gesubsidieerd door het Departement Economie Wetenschap & Innovatie van de Vlaamse Overheid.