Inspirerende teams van CanSat

 

Deelnemen aan CanSat is uitdagend en geeft ongelooflijk veel voldoening. Vertrouwen op je eigen kennis en instincten, in combinatie met begeleiding op maat, zorgde ervoor dat reeds vele teams hun persoonlijk project tot een prachtig einde konden brengen. Dit steeds vol motivatie en passie voor hun missie.

Elk CanSat project is een verhaal. Deze verhalen sturen we graag de wereld in zodat komende deelnemers eens een kijkje kunnen nemen in het avontuur dat hen te wachten staat bij CanSat.

Hieronder vind je onze uitblinkers en hun verhaal!

Richtpunt Space

Richtpunt Zottegem: Gecontroleerde landing met behulp van gridfins en een vangtoren (mechazilla). – 2023

Algae Lux

KA Beveren: Lichtproducerende algen opvolgen tijdens de vlucht. – 2022

3IMiPact

Immaculata Maria Instituut in Roosdaal: Landingsgear met uitklappende pootjes – 2022

Alpha Spot

Sint-Barbaracollege Gent: Gestuurde landing met gemotoriseerde parapente. – 2022

2️⃣0️⃣2️⃣3️⃣ – 2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣

Satignes (Sint-Maartensscholen Ieper, Ieper, 2023-2024)

  • 4 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Johan Vanbeselaere

Secundaire opdracht:
Een atmosferisch meetsysteem voor opvolging van voor en na bosbranden.

Beschrijving secundaire opdracht:
Door een compact atmosferisch meetsysteem te maken willen wij de kenmerken en functies van een voor-en-na-branddetectiesysteem nabootsen. Beknopt gezegd zullen wij via verschillende sensoren de basiselementen van een brand waarnemen en in kaart brengen.

skA.I. hA.I. (IMI Roosdaal, Roosdaal, 2023-2024)

  • 6 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Jonas Geeroms

Secundaire opdracht:
Het gebruik van artificiële intelligentie voor het selecteren van een zo geschikt mogelijke landingsplaats (met een horizontaal dalende CanSat).

Beschrijving secundaire opdracht:
We willen onze CanSat tijdens de val aansturen om op zoek te gaan naar een geschikte landingsplaats. We willen echter dat deze zoektocht volledig geautomatiseerd gebeurt aan de hand van een A.I. getraind model op basis van Googles “Teachable Machine”. Het gebruik van A.I. in een CanSat lijkt ons op zich erg innovatief.
De stuurfunctie op zich zou aangedreven worden met dronepropellers die kunnen af- of aangeschakeld worden door het A.I. systeem.

Columpna v33/7 (DvM Humaniora Aalst, Aalst, 2023-2024)

  • 6 leerlingen, 3de graad, ASO
  • Begeleidende leerkracht: Bart Bruyneel

Secundaire opdracht:
Het verzamelen van samples die we bij voorkeur zullen analyseren met Ramanspectroscopie. Voor het geval dat Ramanspectroscopie niet mogelijk is houden we nog enkele andere opties achter de hand.

Beschrijving secundaire opdracht:
Wanneer de CanSat geland is, zullen we een monster nemen van de grond waarop deze terecht is gekomen. Op die manier kunnen we te weten komen op welke soort ondergrond we ons bevinden. Dit kan heel interessant zijn voor missies naar onbekend gebied zoals bijvoorbeeld andere planeten of missies die op ongekend terrein verlopen.

Space and astrobiology scientists (GO ! atheneum Klein-Brabant, Bornem, 2023-2024)

  • 5 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Geertrui Vandommele

Secundaire opdracht:
Als secundaire opdracht willen we uitzoeken of de eitjes van de zwarte soldatenvlieg Hermetia illucens) de lancering en de landing met een raket succesvol kunnen overleven.

Beschrijving secundaire opdracht:
Eén van de uitdaging en die gesteld worden aan het koloniseren van Mars of andere planeten is het voorzien in levensonderhoud van de astronauten. Elke gram die vanop aarde mee gestuurd kan word en moet zo optimaal mogelijk gebruikt worden. Eén van de innovatieve eiwitbronnen die momenteel onderzocht worden is het gebruik van insecten als diervoeder of humane voeding. Eén van de populairste insecten die hiervoor wereldwijd de aandacht trekken i s de Zwarte wapenvlieg ( Hermetia illucens ). Daarom willen we in dit project nagaan of de terug gekeerde eitjes nog normaal ontwikkelen. Hiervoor gaan we met de insectpilotplant de teruggekeerde eitjes laten uitkomen naast een lading eitjes die de reis niet heeft meegemaakt.

SBCanSat (Sint-Barbaracollege , Gent, 2023-2024)

  • 6 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Lieven Vanholme

Secundaire opdracht:
Energie opwekken tijdens de val.

Beschrijving secundaire opdracht:
We gaan een windmolensysteem in onze CanSat verwerken. Eens de CanSat valt zal deze stroom opwekken waarmee we, via een servomotor, een uitklapbare vin doen bewegen.

ScanSat (Sint-Maartensscholen Ieper, Ieper, 2023-2024)

  • 4 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Johan Vanbeselaere

Secundaire opdracht:
Wij kozen fotogrammetrie. Dit is een manier om foto’s uit verschillende plaatsen en oriëntaties te combineren tot een 3D-beeld van het gefotografeerde voorwerp.

Beschrijving secundaire opdracht:
Tijdens onze vlucht worden er foto’s genomen en metingen gemaakt van positie en oriëntatie. Na de vlucht gebruiken we deze metingen om een schatting te maken van de plaats en oriëntatie. Deze helpen de software Meshroom om gemakkelijker de fotogrammetrische berekeningen te maken.

RCZ_Spacesence. (Richtpunt Campus Ninove Zottegem, Zottegem, 2023-2024)

  • 5 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Jan De Geyter

Secundaire opdracht:
Onderzoek naar CO2 en Ozonconcentratie in de atmosfeer.

Beschrijving secundaire opdracht:
In kader van de milieuvervuiling en de opwarming van de aarde willen we de waarden van CO2 en Ozonconcentratie meten op verschillende hoogtes

Astro Box (Stedelijk Lyceum, Antwerpen, 2023-2024)

  • 5 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys

Secundaire opdracht:
Wij hebben gekozen voor GPS-locatiebepaling als onze secundaire opdracht voor de CanSat.

Beschrijving secundaire opdracht:
Onze secundaire opdracht voor de CanSat is GPS-locatiebepaling. Dit houdt in dat we een GPS-module met onze Raspberry Pi gebruiken om de locatie van de CanSat tijdens de vlucht vast te leggen. Op deze manier hopen we de landing van de satelliet accuraat te bepalen.

Celestial Explorer (Stedelijk Lyceum, Antwerpen, 2023-2024)

  • 4 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys

Secundaire opdracht:
Op ene bepaalde hoogte de satelliet een taak laten uitvoeren. Een doos confetti openen, een lichtje ontsteken, en een signaal uitzenden.

Beschrijving secundaire opdracht:
Het kan nuttig zijn om in de toekomst de atmosfeer van een planeet/ of de aarde te geo-engineeren. Het kan dus zijn dat op een bepaalde hoogte een bepaalde stof moet vrij gelaten worden, om regen te initiëren, of schadelijke stoffen onschadelijk te maken in de atmosfeer.

Mission Position (K.A. Beveren, Beveren-Waas, 2023-2024)

  • 6 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Sven Berckmoes

Secundaire opdracht:
De landingscoördinaten van de CanSat bepalen met behulp van het Kalman-filter.

Beschrijving secundaire opdracht:
In de tweede opdracht gaan we het Kalman filter gebruiken om in te schatten waar onze CanSat zal landen en welke baan hij zal volgen. Rekening houdend met onze gyroscoop- en versnellingsmetermetingen zullen we het Kalman filter gebruiken om de landingsplaats van onze CanSat te voorspellen. We kunnen het dynamische model maken op basis van onze eerste paar coördinaten die we tijdens de vlucht verzamelen. Met deze informatie hopen we de meest nauwkeurige metingen van ons traject en onze landing te hebben.

Hermes-IX (Stedelijke Humaniora Dilsen, Dilsen, 2023-2024)

  • 6 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Geeroms

Secundaire opdracht:
We willen de payload veilig laten landen zonder een parachute te gebruiken maar wel met een propellermechanisme.

Beschrijving secundaire opdracht:
We willen de payload veilig laten landen door gebruik te maken van propellers. Op deze manier willen we voorkomen dat de inhoud van de payload beschadigd geraakt bij de landing. Deze toepassing kan handig zijn in de toekomst als de distributiecentra verschillende spullen veilig en snel op een andere plaats willen krijgen. Dan kunnen ze dat doen door middel van een low cost payload zoals deze.

Blue Æther (EDUGO Campus De Toren, Oostakker, 2023-2024)

  • 6 leerlingen, 3de graad
  • Begeleidende leerkracht: Mathias Stichelbaut

Secundaire opdracht:
De secundaire opdracht die we hebben gekozen houdt in dat de CanSat zoveel mogelijk energie zal terugwinnen terwijl hij afdaalt om zijn batterij op te laden. Dit willen we bereiken met een windgenerator.

Beschrijving secundaire opdracht:
Terwijl de CanSat afdaalt zal er door de wrijving met de lucht een windgenerator aangedreven worden die elektriciteit zal opwekken om de batterij van de CanSat op te laden. In de huidige maatschappij ligt de nadruk op duurzame energiewinning en zelfvoorzienend te zijn i.p.v. energieverbruik via fossiele brandstoffen. Onze missie hangt hiermee samen, omdat we willen onderzoeken of het terugwinnen van energie tijdens de valbeweging significante voordelen kan opleveren.

Welke secundaire missies werden er verder nog uitgevoerd? Enkele voorbeelden …

Passieve metingen:

  • Tijdens de vlucht en afdaling
  • Versnelling, straling, GPS tracking, luchtsamenstelling, lichtsterkte, laser altimetrie, trillingen meten met en zonder isolatie …

Actieve metingen:

  • Sensoren in/uit schakelen tijdens de vlucht
  • Commando’s sturen om meetfrequentie aan te passen
  • Metingen op de grond na landing (alsof je op Mars landt)

Invloed op daaltraject:

  • Gemotoriseerde sturing bij parachute-afdaling
  • Landen op uitklapbare pootjes
  • Alternatieve afremmingen (vb. drone, schild, kreukelzone, airbags, ballon)
  • Proberen landen in een net of op een raster

Fotografie:

  • IR opnames bij afdaling
  • Streaming van videobeeld
  • Filmen met beeldstabilisatie