Moon Camp workshop 🌝
Via deze les gaan de leerlingen ondervinden dat ruimtereizen niet zo simpel is en dat je met veel zaken moet rekening houden. Wat hier op Aarde evident lijkt, is op de Maan helemaal anders. Na het bekijken van video’s gaan de leerlingen zelf aan de slag met het creëren van een maanbasis. Dit doen ze door eerst een schets te maken op papier om vervolgens aan de slag te gaan met Tinkercad.
Derde graad lager, 3D ontwerp maken in Tinkercad.
✔️ Niveau: 3de graad lager onderwijs
✔️ Vakken/eindtermen: Natuur (levende en niet-levende natuur; gezondheid; milieu) , Techniek, sociale vaardigheden, Nederlands (luisteren, spreken, strategieën)
✔️ Partners: ESERO Belgium (productie lesmateriaal & lerarenvorming)
✔️ Editie: december 2023
Doelgroep:
3de graad lager onderwijs
Uitgave:
Eerste editie: December 2023
Vakken/eindtermen
- 1 Natuur – Levende en niet-levende natuur
1.12. De leerlingen kunnen het verband illustreren tussen de leefgewoonten van mensen en het klimaat waarin ze leven. - 1 Natuur – Levende en niet-levende natuur
1.13. De leerlingen kunnen tonen hoe de aarde om de eigen as draait, welk gevolg dit heeft voor het dag- en nachtritme in de eigen omgeving en hoe de aarde, de zon en de maan ten opzichte van elkaar bewegen; - 1 Natuur – Levende en niet-levende natuur
1.16. De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen. - 1 Natuur – Gezondheid
1.17. De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam. - 1 Natuur – Milieu
1.23. De leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid om in de eigen klas en school zorgvuldig om te gaan met afval, energie, papier, voedsel en water. - 2 Techniek – Kerncomponenten van techniek
2.6. De leerlingen kunnen illustreren hoe technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kennis over eigenschappen van materialen of over natuurlijke verschijnselen. - 2 Techniek – Techniek als menselijke activiteit
2.9. De leerlingen kunnen een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen. - 2 Techniek – Techniek als menselijke activiteit
2.10. De leerlingen kunnen bepalen aan welke vereisten het technisch systeem dat ze willen gebruiken of realiseren, moet voldoen. - 2 Techniek – Techniek als menselijke activiteit
2.11. De leerlingen kunnen ideeën genereren voor een ontwerp van een technisch systeem. - 2 Techniek – Techniek als menselijke activiteit
De leerlingen kunnen keuzen maken bij het gebruiken of realiseren van een technisch systeem, rekening houdend met de behoefte, met de vereisten en met de beschikbare hulpmiddelen. - 1 Sociale vaardigheden – Domein Relatiewijzen
- 1 Nederlands – Luisteren
- 1 Nederlands – Spreken
- 1 Nederlands – Strategieën
Partners:
ESERO Belgium: Productie lesmateriaal & Lerarenvorming
Inhoud van de bundel
DOWNLOADS
Maanbasis: bouwplek
Maanbasis: indeling van de ruimtes
Maanbasis: bouwmateriaal
Maanbasis: bescherming tegen radiatie
Maanbasis: bescherming tegen meteorietenregen
Voorziening: elektriciteit
Voorziening: water
Voorziening: voedsel
Voorziening: zuurstof
Verplaatsing: lancering
Verplaatsing: reizen naar de maan
Verplaatsing: landen
Verplaatsing: reizen
Verplaatsing: Orion
Werk: communicatie
Werk: afval
Werk: robots
Werk: experimenten