Inspirerende teams van Climate Detectives

Laat je inspireren door Vlaamse projecten uit voorbije edities

Hier laten we bijdragen zien van deelnemende teams, het resultaat van hun klimaatonderzoek in de klas. Binnenkort zullen hier ook interviews verschijnen van leraren die een Climate Detectives team begeleid hebben.

2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣-2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣

Een nadere blik op droogte: uitdagingen in de landbouw als gevolg van droogte

Wat is de impact van langdurige droogte op landbouw (teelt) in de provincie Antwerpen?

  • 4 leerlingen, 4de middelbaar, Natuurwetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys
  • School: SO-Explora, Deurne

Ondersteunende expert: Lieven David (VELT), Steven Caluwaerts (KMI)

Terrain Explorers: AR-avonturen in topografie

Hoe kunnen drones uitgerust met nabij-infrarood (nIR) sensoren, in combinatie met veldmetingen en klimaatgegevens, de impact van klimaatverandering op bodemvochtigheid en de gezondheid van graangewassen tijdens extreme weersomstandigheden in de Vlaamse Ardennen monitoren?

  • 9 leerlingen, 6de middelbaar, Humane wetenschappen, wetenschappen wiskunde, economie moderne talen
  • Begeleidende leerkracht: Tom Demortier
  • School: GO! Atheneum Brakel

Ondersteunende expert: Dries Raymaekers van VITO en Thomas Vanhamel van KMI

Hitte-eilanden

Kunnen we hitte-eilanden “zien” vanuit de ruimte ?

  • 8 leerlingen, 2de-4de middelbaar, Doorstroomfinaliteit
  • Begeleidende leerkracht: Johan Vanbeselaere
  • Locatie: AstroLAB IRIS, Zillebeke

Ondersteunende expert: Steven Caluwaerts van KMI en VLINDER, Jurgen Everaerts van VITO

De kikvorsmannen (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver)

Wat is de impact van temperatuur op de waterkwaliteit van een vijver?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde 6 uur, Informatica- en communicatiewetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: Geert De Knijf van INBO

Verschil in biomassa tussen organische en traditionele meststoffen

Wat is het verschil in groei tussen biologische meststoffen en conventionele meststoffen bij sla en tuinkers?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde 6u
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Bomen die nodig zijn om fijnstof in een stad (Mechelen) op te nemen.

Hoeveel bomen zijn er nodig om de hoeveelheid fijnstof in een stad aanzienlijk te verminderen?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, WEWA
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: Jelle Hofman van VITO

Het effect van zure regen op bonenplanten

Wat is het effect van de pH-waarde van de bodem op de kleur, hoogte en massa van bonenplanten?

  • 4 leerlingen, 5de middelbaar, Informatica en communicatiewetenschappen, wetenschappen wiskunde 6u
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Sluipstroom consumptie en het effect op het klimaat

Wat is het energieverlies als gevolg van het stand-byverbruik van elektrische apparaten in College Hagelstein? Welke maatregelen kunnen worden genomen om dit energieverlies te verminderen?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Informatica en communicatiewetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen en Sara Taeymans
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: /

De ontwikkeling van neerslag over een periode van 10 jaar.

In hoeverre is de neerslag in Sint-Katelijne-Waver gedurende een periode van tien jaar veranderd?

  • 2 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde 6u
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: /

Onderzoek naar de afbreekbaarheid van bioplastic

Wat is het verschil in afbreekbaarheid tussen bioplastic en plastic? Welke invloed heeft het milieu hierop? Waar komt het plastic terecht wat betreft deze afbreekbaarheid?

  • 5 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen en Sara Taeymans
  • School: College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver

Ondersteunende expert: /

De variatie in bijenaantallen over de jaren heen

Hoe evolueert de populatie van de honingbij in reactie op seizoensgebonden schommelingen in temperatuur en neerslag in Vlaanderen (voornamelijk Temse-Bornem)?

  • 6 leerlingen, 5de middelbaar, Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Joke Van Lysebetten en Kristof Peerens
  • School: Onze-Lieve-Vrouw Presentatie, Bornem

Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI

Effect van hittegolven op de vissterfte in de Zeeschelde

Hoe hebben hittegolven in de regio zich in de loop van de tijd ontwikkeld en welk effect heeft dit gehad op de vissterfte in de Zeeschelde?

  • 7 leerlingen, 5de middelbaar, Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Joke Van Lysebetten en Kristof Peerens
  • School: Onze-Lieve-Vrouw Presentatie, Bornem

Ondersteunende expert: Rhea Maesele van INBO

De invloed van klimaatverandering op de kwaliteit van de druivenoogst voor Vlaamse wijngaarden

Hoe beïnvloeden veranderingen in ons klimaat, zoals temperatuurschommelingen, veranderende neerslagpatronen en een toenemend aantal droogtes, de oogstvolumes en de kwaliteit van de druiven voor wijngaarden in Vlaanderen door de jaren heen?

  • 6 leerlingen, 5de middelbaar, Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Joke Van Lysebetten en Kristof Peerens
  • School: Onze-Lieve-Vrouw Presentatie, Bornem

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Beperking van milieuschade en het biodiversiteitverlies

Hoe beïnvloeden negatieve terugkoppeling processen in natuurlijke ecosystemen de snelheid van het smelten van het ijs in Groenland, met name bij de Petermann‐gletsjer, en in welke mate kunnen deze processen bijdragen aan het beperken van milieuschade?

  • 4 leerlingen, 5de middelbaar, Biochemische en chemische wetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Nick Van Hul
  • School: PITO Stabroek

Ondersteunende expert: Jan Seys van VLIZ

Zoute bodems, worstelende planten: de invloed van zout op de vegetatie

Hoe beïnvloedt de zoutconcentratie in water de groei van plantensoorten?

  • 4 leerlingen, 4de middelbaar, Natuurwetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Heleen van den Bussche
  • School: OLVC+, Antwerpen

Ondersteunende expert: Lieven David van VELT

Een propere auto ten koste van de natuur

Welke invloed heeft het wassen van uw auto op de ontwikkeling van de plantengroei op verschillende niveaus in Vlaanderen?

  • 5 leerlingen, 4de middelbaar, Natuurwetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Heleen van den Bussche
  • School: OLVC+, Antwerpen

Ondersteunende expert: /

Effecten van fijnstof

Wat is het effect van neerslag op de hoeveelheid fijnstof?

  • 5 leerlingen, 4de middelbaar, Natuurwetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Heleen van den Bussche
  • School: OLVC+, Antwerpen

Ondersteunende expert: /

2️⃣0️⃣2️⃣3️⃣ – 2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣

Hengelhelden (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver)

Hoe beïnvloedt de waterkwaliteit de populatiegrootte van verschillende soorten vissen in Vlaanderen?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen wiskunde (6 uur)
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Ine Pauwels van INBO

Kruidlaag Kalmthoutse heide (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver)

Wat zijn de gevolgen van de bosbrand op de evolutie van de kruid laag in de Kalmthoutse heide?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen Wiskunde 6 uur
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Jef De Winter van Boswachter Kalmthoutse Heide

Temperatuurverandering en neerslagpatroon (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver)

 Wat is het effect van de temperatuurverandering op het neerslagpatroon in België?
 Wat zijn de mogelijke gevolgen van het effect van de temperatuurverandering op het neerslagpatroon in België?

  • 4 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschap-wiskunde , informatica-communicatiewetenschappen
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI

De koninklijke onderzoekers van de klimaatverandering (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver)

Wat is het verband tussen het de temperatuur(beïnvloed door de klimaatverandering) en het welbevinden van de leerlingen?

  • 3 leerlingen, 5de middelbaar, Wiskunde Wetenschappen 6u
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Overstromingsrisico (College Hagelstein, St-Katelijne-Waver)

Welke gebieden (in Sint-Katelijne-Waver) hebben het meeste kans op overstroming door de klimaatverandering?

  • 2 leerlingen, 5de middelbaar, Wetenschappen-wiskunde
  • Begeleidende leerkracht: Sophie Dillen

Ondersteunende expert: Thomas Vanhamel van KMI

De Groene Vingers (Stedelijk Lyceum, Antwerpen)

Wat is de relatie tussen veranderingen in vegetatie en klimaatverandering?

  • 5 leerlingen, 4de middelbaar, ASO
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys

Ondersteunende expert: Jurgen Everaerts van VITO

Stemmers (Stedelijk Lyceum, Antwerpen)

Wat zijn de langetermijneffecten van smeltend ijs op de polen op de wereldwijde zeespiegelstijging en hoe zal dit de kustgebieden en laaggelegen gebieden beïnvloeden?

  • 4 leerlingen, 4de middelbaar, ASO
  • Begeleidende leerkracht: Dirk Saeys

Ondersteunende expert: Jan Seys van VLIZ

2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣– 2️⃣0️⃣2️⃣3️⃣

DE KLIMAATONDERZOEKERS (Buso Spermalie De Kade Brugge)

Hoeveel mm regen valt er op de speelplaats in de maanden december, januari, februari, en maart?
Hoeveel liter water kan er infiltreren in de bodem als we van de speelplaats een groenzone maken?

  • 7 leerlingen, 14-15 jaar oud
  • Begeleidende leerkracht: Natacha Gryson

Maquette van een groenere speelplaats

KLIMAAT-

ONDERZOEKERS

(2022-2023)

Buso Spermalie De Kade Brugge: Regenval op de speelplaats en bodemdoorlaatbaarheid.

Een gesprek over hun project in 2022-2023 door een leerkracht van OV4 BuSO.

Wouter B., leerkracht STEM (2022-2023)

Sancta Maria Leuven

Een gesprek over hun projecten in 2022-2023 door een leerkracht STEM.

Dirk S., leerkracht STEM (2022-2023)

stedelijk lyceum waterbaan, Deurne

Ervaring van leerkracht STEM.

(Meer video’s zijn nog in productie)